Heavy Rail lifting

Veel voorkomende problemen in railinfrastructuur zijn:

  • Beperkte tijdsduur van buitendienststelling van sporen en bovenleiding.
  • Beperkte toegangsmogelijkheden.
  • Aanwezigheid van bovenleidingen.
  • Beperkte conventionele mogelijkheden om zware lasten te hijsen of om werken uit te voeren boven bovenleidingen.
  • Logistiek probleem om zware kranen via spoorwegnet aan te voeren.
Om een antwoord te kunnen bieden aan alle bovenstaande problematieken, investeerden wij in 2 speciaal ontworpen weg-rail kranen. Deze hebben beide als uitgangspunt, om op een flexibele manier zware lasten in een spooromgeving te verplaatsen en om bewerkingen uit te voeren boven de bovenleiding.

De 2 kranen voldoen aan volgende essentiële punten:

  1. Kunnen in een mum van tijd op en af de sporen worden gezet.
  2. Geen overweg vereist om de kranen op het spoor te plaatsen.
  3. Kranen kunnen horizontaal vershiften om:
    a. Te versporen naar naastliggend spoor.
    b. Werken uit te voeren tussen 2 bovenleidingen door.
  4. Mogelijkheid om volledig autonoom via een spoor te verplaatsen. Dit conform alle vereiste homologatie documenten en technische keuringen vereist door de Belgische spoorwegen.
  5. Kunnen opteren onder een aanwezige bovenleiding. Beschikken daartoe ook over alle noodzakelijke begrenssystemen.
  6. Beschikken over een LMB - systeem ("last moment" begrenzing) waartoe alle hijsopdrachten kunnen worden gesimuleerd volgens mogelijkheden pootafstempeling zonder koppeling van de effectieve last.
  7. Beschikken beide over een hijscapaciteit die een traditionele spoorkraan overstijgt.
  8. Kunnen worden uitgerust om een fly-jip te monteren, waardoor de uitreiking nog wordt vergroot en waardoor onder andere een horizontale inzet boven bovenleiding opnieuw mogelijk is.
  9. De beide kranen kunnen worden aangevoerd via de weg. Daartoe beschikken wij over eigen transportmogelijkheden.

In volgende link, kan u de DW VDC HK 105: K7 + L4 in actie zien - Link 1 + Link 2 + Link 3.

Type DW VDC HK 105: K7 + L4

  • Effectieve hijslast 105 ton/m kraan.
  • Maximale capaciteit van 22,25 ton op 4,43 meter.
  • Maximale uitreiking van 17,73 meter, met capaciteit van 4,16 ton.
  • Mogelijkheid om een fly-jib te monteren, waardoor de uitreiking verhoogd wordt tot 30,82 meter. Daar kan dan nog een last gedragen worden van 960 kg.
  • Geheel beweegt zich voort op rubberen rubsen waardoor het zich op elke ondergrond kan verplaatsen.
  • Is ook volledig inzetbaar buiten een spooromgeving.
Lastendiagram HK 105 K7
Lastendiagram HK 105 K7 + L4

Type DW VDC HK 345: K7 + L4

  • Effectieve hijslast 345 ton/m kraan.
  • Maximale capaciteit van 61 ton op 5,67 meter.
  • Maximale uitreiking van 19,38 meter, met een capaciteit van 17 ton. Op 15 meter garandeert de DW HK 345, een last van 22,5 ton.
  • Mogelijkheid om een fly-jib te monteren, waardoor de uitreiking verhoogd wordt tot 35,06 meter. Daar kan nog een last worden gedragen van 850 kg.
  • Geheel is gebouwd op een trailer. Hierdoor is de kraan flexibel inzetbaar via openbare wegen.
  • Om deze kraan op het spoor te plaatsen is ook geen overweg vereist.
  • Volledig inzetbaar buiten een spooromgeving.