Dewitte-Logo+.svg

Heavy Rail Lifting

Onderdeel van: Spoorwegtechnieken

Veel voorkomende problemen in railinfrastructuur zijn:

  • Beperkte tijdsduur van buitendienststelling van sporen en bovenleiding
  • Beperkte toegangsmogelijkheden
  • Aanwezigheid van bovenleidingen
  • Beperkte conventionele mogelijkheden om zware lasten te hijsen of om werken uit te voeren boven bovenleidingen
  • Logistiek probleem om zware kranen via spoorwegnet aan te voeren

Om een antwoord te kunnen bieden aan alle bovenstaande problematieken, investeerden wij in 2 vooruitstrevende weg-rail kranen. Deze hebben beide als uitgangspunt, om op een flexibele manier zware lasten in een spooromgeving te verplaatsen en om bewerkingen uit te voeren boven de bovenleiding.

 

De 2 kranen voldoen aan volgende essentiële punten:

  • Kunnen in een mum van tijd op en af de sporen worden gezet.
  • Geen overweg vereist om de kranen op het spoor te plaatsen.
  • Kranen kunnen horizontaal vershiften om: 
  • a. Te versporen naar naastliggend spoor.
  • b. Werken uit te voeren tussen 2 bovenleidingen door.
  • Mogelijkheid om volledig autonoom via een spoor te verplaatsen. Dit conform alle vereiste homologatie documenten en technische keuringen vereist door de Belgische spoorwegen.
  • Kunnen opteren onder een aanwezige bovenleiding. Beschikken daartoe ook over alle noodzakelijke begrenssystemen.
  • Beschikken over een LMB - systeem ("last moment" begrenzing) waartoe alle hijsopdrachten kunnen worden gesimuleerd volgens mogelijkheden pootafstempeling zonder koppeling van de effectieve last.
  • Beschikken beide over een hijscapaciteit die een traditionele spoorkraan overstijgt.
  • Kunnen worden uitgerust om een fly-jip te monteren, waardoor de uitreiking nog wordt vergroot en waardoor onder andere een horizontale inzet boven bovenleiding opnieuw mogelijk is.
  • De beide kranen kunnen worden aangevoerd via de weg. Daartoe beschikken wij over eigen transportmogelijkheden.

Type DW VDC HK 105: K7 + L4 (Rupsonderstel met spoorassen)

  • Effectieve hijslast 105 ton/m kraan.
  • Bedrijfsgewicht = 36 ton.
  • Maximale capaciteit van 22,25 ton op 4,43 meter.
  • Maximale uitreiking van 17,73 meter, met capaciteit van 4,16 ton.
  • Mogelijkheid om een fly-jib te monteren, waardoor de uitreiking verhoogd wordt tot 30,82 meter. Daar kan dan nog een last gedragen worden van 960 kg.
  • Geheel beweegt zich voort op rubberen rubsen waardoor het zich op elke ondergrond kan verplaatsen.
  • Is ook volledig inzetbaar buiten een spooromgeving.

Lastendiagram HK 105 K7

Lastendiagram HK 105 K7 + L4

 

Type DW VDC HK 345: K7 + L4 (vrachtwagentrailer met mogelijkheid om op spoor te rijden)

  • Effectieve hijslast 345 ton/m kraan.
  • Bedrijfsgewicht = 75 ton.
  • Maximale capaciteit van 61 ton op 5,67 meter.
  • Maximale uitreiking van 19,38 meter, met een capaciteit van 17 ton. Op 15 meter garandeert de DW HK 345 een last van 22,5 ton vanaf het centerpunt van de kraan.
  • Mogelijkheid om een fly-jib te monteren, waardoor de uitreiking verhoogd wordt tot 35,06 meter. Daar kan nog een last worden gedragen van 850 kg.
  • Geheel is gebouwd op een trailer. Hierdoor is de kraan flexibel inzetbaar via openbare wegen.
  • Om deze kraan op het spoor te plaatsen is ook geen overweg vereist.
  • Volledig inzetbaar buiten een spooromgeving.

Lastendiagram HK 345 K7

Lastendiagram HK 345 K7 + L6